Långsegling ger mycket mer än palmstränder

En långsegling är inte bara snorkling med hajar och grillkvällar på palmstränder. Den ger också många insikter och upplevelser som kan användas efteråt både på jobbet och i vardagliga situationer.

Om du har läst vår bok Ett år utan skor, vet du att den börjar med att både vindrodret och autopiloten går sönder samtidigt. Vi seglade i en kuling några hundra sjömil utanför Afrikas kust. Det var mörkt, jag var sjösjuk och det var stora vågor som det var mycket ansträngande att styra i.

Autopiloten var bara några månader gammal, och under andra omständigheter skulle vi ha gått ner till marinbutiken och fått en garantireparation.

Naturligtvis kan man inte göra det ute på Atlanten.

Men hur skulle jag kunna reparera den? Jag är ingen elektriker och jag har ingen aning om hur en sådan avancerad mekanisk och elektrisk mekanism fungerar.

För Margareta var det ingen tvekan. Hon satt ute i mörkret och kämpade med rodret mot de stora vågorna, medan vi för revade segel gick på en rusande plattläns. Vi skulle kunna klara det i några timmar. Också i 24 timmar. Men skulle vi kunna handstyra ytterligare en vecka? Med 600 sjömil kvar?

“Du måste helt enkelt reparera den autopiloten”, ropade Margareta till mig genom vinden.

Så det gjorde jag. Jag hade inget val. Kugghjulen och elektroniken skulle bara fungera igen. Alternativet att inte göra det var värre. Hur skulle vi kunna ta hand om oss själva, barnen och båten i det vädret om vi var helt utmattade från styrningen?

Den natten, ute i en kuling på Atlanten, lärde jag mig något som jag har haft mycket glädje av senare. Inte bara på båten utan också i mitt arbete och i många andra situationer.

Det viktigaste jag har lärt mig från havssegling är att lösa problem. Ute till sjöss kan du inte ringa en mekaniker, en läkare eller din far när utrustningen går sönder eller om du har utmaningar. Du måste själv komma på en lösning. Och det behöver inte vara en bra lösning. Det viktigaste där – som i många andra situationer – är bara att det olösliga problemet blir löst. Ofta innebär det epoxi, tejp, en gammal skruv eller något helt annat.

När det verkligen gäller hittar jag alltid en lösning. Och genom att tänka på den natten på Atlanten, genom att känna vågorna, sjösjukan och tröttheten från då, kan jag också nu, i andra omöjliga situationer, hitta en lösning – även om det ibland blir en tejplösning.

Detta är något jag använder varje dag oavsett om det är i samarbete med en programmerare angående en hemsida, eller som när jag var tvungen att få ut vår nya båt från ett helt stängt Spanien.

Och det kan du kanske tänka på om du är rädd för din karriär när du kryper ur ekorrhjulet för att segla ett år eller två. Kanske arbetar du inte med ditt ämne under tiden, men du lär dig så mycket annat som du kan använda i livet efteråt. Även på jobbet.

Och DET betyder mycket.

Min kommande bok: Utmaningen – en nästan omöjlig segling från Mallorca till Skanör är också en bok som, förutom att den berättar om en segling som mot alla odds blev underbar, också berättar om många utmaningar som skulle lösas. Och det är när du har stora utmaningar, som du sen löser, att det blir “feel good”, eller hur? Både i bokform och i verkligheten.