Köp av båt i utlandet

Hur hittade vi vår nya båt i Spanien? Vilka dokument behövde vi? Hur gjorde vi? Vilka utgifter är der? Detta är frågor som jag vill svara på här.

Det är mycket pengar att spara på att köpa båten i utlandet, men det är också mer komplicerat, än att köpa båten härhemma. Vi tyckte ändå, att fördelarna vägde så mycket mer än vad nackdelarna gjorde, och det har jag skrivit om här: Ett gratis seglaräventyr.

Hur hittade vi båten?

Tittar man på hela Europas båtmarknad så är utbudet av båtar mycket stort. Vi tillät oss att vara mycket mer kritiska i förhållande till båtens skick och utrustning, än vad vi kunde vara på båtmarknaden här hemma. Helt enkelt för att utbudet av båtar blir så mycket större, när man tittar längre sydpå också.

Vi tittade enbart på båtar inom EU. Vi uteslöt båtar från t.e.x Turkiet, Storbritannien och Norge, även om det är många tillsalu där också (längre ner förklarar jag varför).

Det var en del olika sidor som jag dagligen plöjde igenom för att hitta drömbåten:

www.scanboat.com
Pga. Scanboats omfattande samarbete med andra sidor i både in- och utlandet är utbudet verkligen stort. Man kan hitta riktigt många båtar här och filterfunktionen är bra.

www.cosasdebarcos.com
När vi kom fram till, att det bästa stället för oss att handla på var i Spanien, tittade vi mycket på spanska Cosas de Barcos. Då det är en spansk sida är språket också på spanska. Det kan kanske bli lite problematiskt för en del, men eftersom det är en mer lokal sida, finns här båtar, som man inte hittar på andra ställen.

www.yachtall.com och www.topboats.com
Utbudet är stort på t.ex tidigare uthyrningsbåtar från Grekland och Kroatien. Man kan spara riktigt mycket pengar på att köpa en tidigare uthyrningsbåt. Men om det är värt det i långa loppet kan jag inte svara på.

Vilka dokument behövs?

Ett par viktiga anledningar till att bara köpa båt inom EU, eller åtminstone en båt som är registrerad i EU:

  • Båten ska vara CE-godkänd
  • Moms
  • Tull

Om det är betald moms på båten i ett EU-land gäller det i hela EU (läs mera om moms här – det är ett viktigt ämne!). Hur det blir med Storbritannien efter Brexit är det inte riktigt någon som ännu vet. Därför hoppade vi helt enkelt över alla Engelsk-registrerade båtar – vi vågade inte chansa.

Om det nu inte är betalt EU moms för båten är det också OK. Det kan vara båtar som ägs av en firma, t.ex en uthyrningsfirma, en seglarskola eller liknande. Är det inte betalt moms ska priset såklart justeras efter det. Så kan man själv betala in momsen – så vet man också att det är gjort, och man får inte få problem senare.

En båt som köps utanför EU har kanske inte den europeiska godkännandet, CE. Har den inte det, ska du själv se till att den får det. Det kan bli dyrt, det skulle kunna innebära att du måste byta motorn för att den inte lever upp till de krav som finns idag.

Innan vi reste ner för att titta på en båt krävde vi att få se två dokument:

  • Att det är betalt moms (originalfakturan – läs mer om moms här)
  • Vem som äger båten (ägarcertifikat)

Det finns ingen anledning till att lägga pengar och tid på att resa för att titta på en båt, om dokumentationen ändå inte är uppfylld. Först tittade vi på några båtar härhemma, och det händer oftare att dokumentation saknas på svenska båtar, än att det saknas i utlandet.

Hur gjorde vi?

Jag kontaktade först säljaren. Någon gång var det en privatperson, andra gånger kunde det vara en mäklare som jag pratade med. Men även om det var en mäklare inblandad pratade jag alltid också med ägaren. Man lär sig enormt mycket om båtens skick bara genom att få prata med ägaren. Är han/hon stolt över sin båt? Har de själva tagit hand om den? Vet de hur sakerna hänger ihop? Tar de ansvar för båten?

I många länder använder man sig av WhatsApp för att kommunicera med varandra – det är mycket mer utbrett än här hemma. Skaffa helst det innan du sätter igång. Säljaren kommer hitta dig på WhatsApp, även om du ringer eller mailar i början.

Jag fick bilder av den ovanstående dokumentationen, och gick då vidare med att bestämma tid för besiktning av båten. Vi kom dessutom, redan innan vi reste, med ett realistiskt bud, om nu båten verkligen var i det skick som säljaren påstod. Om båten ligger i vattnet, avtalade vi också att båten ska kunna komma på land, så att den kan inspekteras i botten.

När allt var som det skulle vara, skrev vi ett kontrakt. Det var, vid både försäljning av den “gamla” båten och vid köp av den nya, ett standardkontrakt som vi hittade på nätet. Samtidigt fotograferades både säljarens och köparens ID/pass, samt all dokumentation som fanns till båten, bl a ägarcertifikatet. Jag kontrollerade även att motor- och byggnummer på båten stämde överens med dokumenten.

Vi gjorde ett privat köp med en tysk om en tyskregistrerad båt. Det gjorde det hela lite enklare, för det är liknande enkla regler för registrering av mindre båtar i Tyskland som det är härhemma (dvs. inga). Hade båten varit registrerad i Spanien, hade processen også inneburit ett besök hos en spansk notarie och en mycket viktig avregistrering hos det spanska båtregistret.

Vad kostar det?

Det är som sagt möjlighet att spara mycket pengar genom att köpa en båt i utlandet, men det finns också förknippat med vissa utgifter.

  • Hamnavgiften kan vara dyr
  • Resor och hotell
  • Hemtransport

Vi avtalade med säljaren att han skulle betala för hamnplatsen i fem månader. Vår önskan var ju att ha kvar båten i Medelhavet under en tid. En hamnplats på Mallorca är en dyr historia, det kostar ca 10 000 kr/månad för vår 36-fots båt (ja, du läste rätt – tiotusen svenska kronor per månad!) Det finns såklart billigare hamnar både på spanska fastlandet och i Frankrike, men räkna inte med att det är samma priser som här hemma.

Nu ville vi ju få njuta av glädjen med att få segla hem båten själva, men ett alternativ kan också vara att sätta den på en lastbil. För en Bavaria 36 (11,4 x 3,6 m) kostar det ca. €9.000 plus moms.

Konklusion

Vi har köpt en båt med i stort sätt den utrustning som vi gärna ville ha och en del extra som vi ska montera av och sälja (finns det någon som är intresserad av en marin Webasto A/C eller i en bimini?). Det var massor av nya saker och seglen var också nya. Brutto har vi sparat ca. €20.000, men netto, när alla våra utgifter inklusive seglingen hem är betalda, finns det såklart lite mindre kvar.

 

P.S. Vad med hemseglingen?

Vi plan var egentligen att båten skulle seglas hem via Europas kanaler. Men pga. Corona, och länder som plötsligt stänger sina gränser, vågade vi inte segla hem den vägen. Tänk om de plötsligt stänger slussarna igen? Men läs mer om kanalvägen här…

Vi seglade istället runt om Portugal och genom Engelska Kanalen. Jag har seglat genom de farvattnen flera gånger, men denna turen blev, pga. Corona-lockdown i det flesta av Europas länder, till en mycket intressant segling. 

Det håller jag på att skriva en bok om (Uppdatering maj 2021: Boken heter ”Utmaningen” och den kan du läsa mer om här) – om du inte redan får mina nyhetsbrev, så skriv upp dig här. Så får du fler tips och historier från den här turen.