Till Frankrike i en mini-båt med en tonåring
I våras köpte jag en liten hardtop-båt som är nån gång från 70-talet. Med den åker jag till Medelhavet på floder och kanaler. Men hur går det?
“Hamnavgift? Vanligtvis tar vi 1 euro per meter”, säger hamnkaptenen i den lilla hamnen i Traben Trarbach på den tyska delen av floden Mosel. Han kliar sig lite på hakan innan han fortsätter. ”Men du har åkt så långt, och det är inte ofta någon kommer så långt ifrån …”
Hamnkaptenen tittar ner på bryggan, nästan som om han tycker att det är pinsamt att prata om pengar. ”Nöh”, säger han istället på tyska. ”Ingen hamnavgift den här gången.”
Sedan bjuder vi honom på en kopp kaffe i ”Mini Lisa” och nästa dag kör han oss till tåget så att vi kan vara hemma några veckor innan resan fortsätter. ”Mini Lisa” ligger tryggt i den lilla hamnen nedanför de gröna bergen som reser sig från floden.
Gästfriheten har varit enorm överallt där vi har kommit med den lilla båten. Nu har vi nästan nått ner till Frankrike och det har faktiskt varit otroligt oproblematiskt.
Långsegling i en vanlig vardag
Vi har en segelbåt och vi har flera gånger seglat långt med den, så det är inte nytt för oss att segla till Medelhavet eller Karibien. Men den här gången vill jag inte sälja allt och sluta arbeta för att segla ut i världen. Turen till Medelhavet måste passa in med barn, skola, arbete och alla andra skyldigheter vi har där hemma. Därför har jag köpt en gammal och billig Terhi 520HT som är nån gång från 70-talet. Den har en 70 hk. utombordsmotor, och det är ungefär den enda utrustningen som finns i båten.
Resan genomförs stegvis. Den första etappen var tillsammans med min kusin och gick ner genom de nordtyska kanalerna och uppför floderna Rhen och Mosel, där den lilla 17 fot långa ”Mini Lisa” nu har legat i några veckor medan jag har varit hemma.
Nu fortsätter resan några veckor ner genom Luxemburg och Frankrike med min 14-åriga son.
I Frankrike lämnas den lilla båten i en hamn igen, och efter sommarlovet åker jag den sista sträckan ner till Medelhavet med en vän. Sedan kör vi ner en bil med en släpvagn och trailer ”Mini Lisa” hem igen.
Så är den lilla båten redo för nya äventyr nästa år.
Båt i ett sagolandskap
Gröna berg reser sig upp från floden som slingrar sig genom ett landskap som mest ser ut som en annons för modelltåg. På solsidan odlas vin och på motsatt sida finns vilda skogar. Fåglarna kvittrar högre än motorn och varje dag hör vi näktergalen. Rovfåglar svävar över floden, kanske för att fånga en fisk. En utter på flodstranden har redan fångat en fisk, medan ett par sköldpaddor långsamt låter sig glida med i vattnet när vi åker förbi.
De små städerna längs stranden ser med sina gamla korsvirkeshus med små spiror på taken ut som att de är tagna ur ett Disney-äventyr. När vi går runt på de små kullerstensgatorna förväntar vi oss efter varje sväng att Snövit och de sju små dvärgarna kommer fram och börjar sjunga för oss.
Det är underbara vyer vi har från ”Mini Lisa” och enligt min mening är den tyska delen av Mosel en av de finaste sträckorna att åka på floder och kanaler.
Statistik
Här är lite statistik för resan genom norra Tyskland till södra Mosel:
Hamnavgifter: 46 €
Bensin: 378 liter / € 594
Coronatest: 2 st
Jag kan dra slutsatsen att även om ”Mini Lisa” inte är stor, är det dyrare att åka med en liten motorbåt än en segelbåt. Med vår segelbåt ”Anna Lisa” använde vi 516 liter diesel hela vägen från Östersjön till Medelhavet.
Men med det sagt är det inte mycket pengar för att få så många olika upplevelser!
Snart i Frankrike
Nu fortsätter resan nerför den slingriga Moselfloden, in genom Luxemburg och genom den franska Canal des Vosges. Här måste 97 slussar lyfta min lilla 17 fots expeditionsbåt upp över bergen och sedan ner till floden Saône och vidare genom Provence innan vi kan sätta ner fötterna i det salta Medelhavet.
Min plan är att både skriva en bok om denna resan, men också en guidebok till Europas floder och kanaler. Det blir perfekt tillsammans med min handbok Slusshandboken – som nu har blivit en bästsäljare i Danmark.
Om du vill se om min lilla orange båt klarar av att komma hela vägen ner till Medelhavet kan du följa med på Instagram här eller på Facebook här. Där kommer dagliga uppdateringar.
juni 27, 2021 @ 11:12
Kul idé med en sån lite båt! Blir ett kul äventyr! Kompisen har en lik båt
juni 27, 2021 @ 11:26
Köpte förra boken och såg på TV
Intressant att följa
juni 28, 2021 @ 05:38
Kul idë. Hur klarar ni det sanitära i en så liten båt?
september 10, 2021 @ 09:43
så himla kul att höra om resan. själv gjorde jag och tanten en liknande resa med våran Finnsport 540 HT. Vi åkte från Trosa genom götakanal, till Göteborg sen runt hela kusten tillbaka till trosa . de tog 3veckor. lite för liten båt att åka på sveriges utsida.